Produkter, Teknisk

MC oljer

Det kan fort bli dyrt å velge feil MC olje, og det er flere ting man må ta hensyn til når man handler motorsykkelolje. Spesielt for MC oljer er at den inneholder additiver (tilsetninger) som gjør at olja ikke blir for glatt, da clutchen som regel bader i motoroljen på en motorsykkel. Noen motorsykler har separat girkasse og motorolje, men de fleste bruker den samme oljen. Bruker man feil olje kan clutchen slure, og i værste fall brenner man clutchen eller tar knekken på lagre pga høy varme (som danner seg ved sluring «over lengre tid»).

Om det f.eks står 10W40 API SJ JASO MA2, sier dette noe om viskositeten, kvaliteten og friksjonen i oljen.

  • 10W40 er viskositeten. Det første tallet 10W sier noe om hvor tynn oljen er når den er kald. W står for Winter, så denne kan brukes i kalde og varme klimaer. Dette er en «multigrade» motorolje. Hadde det kun stått 40 hadde denne oljen kun kunne blitt brukt i varme klimaer. Dette kalles en «single grade» motorolje. 40 sier noe om hvor tyntflytende oljen er når det er varmt. Dette er kort forklart, men det viktigste er å bruke det som er riktig for din motorsykkel.
  • API SJ står for kvaliteten. API er en forkortelse for American Petroleum Institute, og bokstavene SJ står for kvaliteten. Det finnes tabeller hvor man kan lese av dette. Jo høyere den siste bokstaven er, jo bedre er kvaliteten. SA (den første standarden) er en kvalitet man kan bruke på biler FØR 1930 tallet, så disse bokstavene går langt tilbake i tid. Eldre motorsykler rundt 1995-2000 bruker som regel SG kvalitet eller høyere. Den siste kvaliteten på markedet er SP og ble gradert i mai 2020. På motorsykler fra 2000 tallet til i dag er det vanlig med alt fra SH,SJ,SL,SM,SL, og til slutt SP som trolig blir vanlig i 2021 modellene og videre. Selv om SP er det siste, betyr ikke det at motorsykler vi trenge å ha dette på nyere kjøretøy. Alle fabrikker lager forskjellige motorer som kan variere. En 2021 modell enkel scooter, kan f.eks være godkjent med alt fra SH kvalitet eller bedre.
  • JASO MA2 betyr at den er egnet for motorsykler med våtclutch (hvor clutchen bader i motoroljen). JASO står for: Japanese Automotive Standards Organization. Man har to hovedkategorier: JASO MA og JASO MB, hvor JASO MA er delt opp i JASO MA1 og JASO MA2. JASO MA2 er mest brukt i moderne motorsykler, og brukes for det meste. Noen ganger står det også bare MA2 på oljen (10W40 API SJ MA2).

 

Det viktigste er selvsagt å velge riktig olje til riktig kjøretøy. Er du usikker på hvordan olje du trenger, ikke nøl med å ta kontakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *